De Wat Pho tempel in Bangkok

Home > Thailand Info & Reistips > De Wat Pho tempel in Bangkok

Wat Pho, de tempel met de grote liggende Boeddha

Midden in het historische centrum van het Rattanakosin eiland vinden we één van de hoogtepunten van Bangkok en een oase van rust; de tempel de Wat Phra Chetuphon of Wat Pho, de tempel met de grote liggende Boeddha.

De veel minder gebruikte officiële naam voor deze tempel is voor niet ingewijden bijna niet uit te spreken; de Wat Phra Chetuphon Wimonmangkhlaram Ratwonmahawihan.

Het historisch hart van Bangkok of Krung Thep zoals de Thai de stad zelf noemen is het Rattanakosin-eiland. Dit historische gebied met al haar sprookjesachtige tempels en paleizen is een waar openluchtmuseum. Op een geringe oppervlakte zijn veel van de belangrijkste en interessantste bezienswaardigheden te vinden. Het historische Rattanakosin gebied is een van de hoogtepunten bij een bezoek aan Thailand, Bangkok. Dit mag men zeker niet overslaan en dit gebied kan men het beste te voet en met de boot via de Chao Phraya rivier ontdekken gedurende een halve of gehele dag.

De Wat Pho is niet alleen een van de oudste tempels die men in de stad kan vinden maar het is tevens een van de eerste universiteiten van Thailand waar onder andere les wordt gegeven in Boeddhisme. Het is daarnaast ook het centrum van de traditionele Thaise massage. Deze vorm van traditionele geneeskunde is bij de Thai vandaag de dag nog steeds erg populair. Tijdens de restauratie van de tempel door koning Rama III zijn er gravures met medische inscripties rondom in de tempel geplaatst. De Wat Pho is een koninklijke tempel van de hoogste graad en is met 80.000 vierkante meter het allergrootste tempelcomplex van Bangkok en biedt onderdak aan meer dan duizend Boeddhabeelden, dit is meer dan enig andere tempel in het land.

De liggende Boeddha of Phra Buddha Saiyas

De tempel is wereldberoemd vanwege het kolossale vergulde beeld van de liggende Boeddha oftewel de Phra Buddhasaiyas. Deze liggende Boeddha is een Boeddhabeeld uit de vroege Bangkok periode en is ontworpen tijdens het bewind van koning Rama III en symboliseert de overgang naar het ‘Nirvana of hiernamaals’ in het Boeddhisme. Het beeld is gemaakt van baksteen en stucwerk, gelakt en vervolgens geheel bedekt met bladgoud. Het Boeddhabeeld is 46 meter lang en op het hoogste punt 15 meter hoog; van de basis naar de haar knot. Het gezicht; van de haarlijn tot de kin hoogte is 5 meter lang en 2,50 meter breed. De voeten van het Boeddhabeeld beslaan maar liefst drie bij vijf meter en zijn ingelegd met parelmoer. De afbeeldingen in de voetzolen zijn de 108 symbolen van voorspoed en geluk van een Boeddha. Het ingelegde patroon is een harmonieuze mix van Thaise, Indiase en Chinese religieuze symbolen. De achtergrond bij het vergulde beeld wordt opgesierd door prachtige muurschilderingen.

Wat Pho tempel in Bangkok

De liggende Boeddha wordt zeer vereerd door zowel Thaise als buitenlandse Boeddhisten. Het Boeddhabeeld is een belangrijk voorwerp van aanbidding en hulde brengen of respect betonen aan Phra Buddha Saiyas zou de vrome boeddhisten ‘geluk moeten brengen.

De 108 kenmerken of symbolen van voorspoed en geluk in de voetafdruk van de Boeddha
Het geloof in de 108 kenmerken of symbolen van voorspoed en geluk van een Boeddha kwam via de oude geschriften uit Sri Lanka. Brahmaanse priesters zouden deze gezien hebben op de zolen van prins Siddharta vijf dagen nadat hij was geboren. Er zijn echter geen dergelijke voetafdrukken te vinden in Sri Lanka. De voetafdruk van de Boeddha kwam eerst later via Birma in Thailand. Een van de meest vereerde en belangrijkste voetafdrukken van de Boeddha in Thailand kan men vinden in het plaatsje Saraburi, in de Wat Phra Puttabat tempel. In de Wat Pho kan de boeddhistische bezoeker offeren aan deze 108 gelukssymbolen. Er staan 108 bedelnappen opgesteld en de boeddhisten doen in elke bedelnap een muntje wat men naast de andere offergaven gekocht heeft in de tempel.

De 108 gelukssymbolen kunnen in verschillende groepen worden ondergebracht;
*Symbolen van geluk en voorspoed zoals; een water kruik, een koppel vissen, de swastika (het hakenkruis), edelstenen, en de lotus bloem.
**Symbolen van eigenschappen van de grootsheid van een koning of een keizer zoals; de troon, de koninklijke accessoires, koninklijke voorwerpen.
***Symbolen uit de religieuze kosmologie zoals; het universum, de oceaan, de vier continenten, de berg Meru of Sumeru en de 7 omliggende bergen en het hemelse bos.

Wat Pho tempel in Bangkok

De tempel als universiteit voor de traditionele geneeskunde en traditionele massage.

De Wat Pho kon beschikken over een schat aan oude literatuur over de traditionele geneeskunde en zo ontstond de eerste open universiteit van het Koninkrijk Thailand. In de Thaise cultuur en samenleving is de traditionele geneeswijze met traditionele behandelingen van kruiden en andere ingrediënten van groot belang.

In vroegere tijden waren er twee verschillende soorten artsen: een koninklijk arts en een lokale arts. Aan het begin van de Rattanakosin periode benoemde koning Rama III, Phraya Bamroer Rajaphat als koninklijke arts, met als opdracht om de belangrijke kennis van de Thaise traditionele geneeswijzen en het gebruik van traditionele kruiden vast te leggen in gravures in de tempelgebouwen van de Wat Pho.

In 1856, benoemde Koning Rama V zijn koninklijke artsen om het medische handboek uit het Pali-Sanskriet te vertalen in het Thais.

In 1955 werd de Wat Pho Thaise Traditionele Medische en Massage School geopend in de Wat Pho. Traditionele kruiden worden gezien als de basis van de Thaise geneeskunde. Het is de eerste Thaise Medische School onder de goedkeuring van het Thaise ministerie van Onderwijs.

Vanwege alle informatie en kennis die via de stenen inscripties in de Wat Pho te vinden is en mede gezien het universele belang hiervan en niet slechts voor de Thaise cultuur werd de Wat Pho onder andere geregistreerd als een werelderfgoed bij de UNESCO. Voor meer informatie, zie: www.jarukwatpho.com

Wat Pho tempel in Bangkok

De geschiedenis van de Wat Pho

Het oorspronkelijke centrum van Bangkok is het Rattanakosin eiland. Dit is het oude district waar de basis werd gelegd voor het huidige Bangkok. In 1782 verhuisde koning Rama I, oftewel Phra Boeddha Yot Fa Chulalok de Grote, zijn paleis gelegen in Thon Buri op de westelijke oever van de Chao Phraya, naar de overkant van de rivier. De verhuizing was het begin van de bouw van de nieuwe hoofdstad met architectonische hoogstandjes en het begin van het herstel van vele belangrijke gebouwen waaronder verschillende paleizen, forten en tempels.

De Wat Pho wordt beschouwd als een van de belangrijkste tempels uit de periode van koning Rama I uit de Chakri-dynastie. In een stenen inscriptie die opgemaakt is na de verhuizing van het Koninklijke Paleis naar het Rattanakosin eiland, spreekt koning Rama I over twee oude belangrijke tempels die zich langs beide zijden van het Koninklijke Paleis bevonden; De Wat Salak (Wat Mahathat) in het noorden en de Wat Phodharam in het zuiden.

De Wat Pho tempel in Bangkok

Tijdens de regeerperiode van koning Rama I vond onder zijn auspiciën de belangrijke restauratie van de Wat Phodharam plaats. Door de tempel behoorlijk uit te breiden moest het geheel meer aanzien krijgen. In 1788 werd er begonnen met de uitbreiding en restauratie. De tempel de Wat Phodharam uit de Ayutthaya periode bevond zich op het terrein van de latere Wat Pho. Wetenswaardig is dat de as van Koning Rama I nog steeds bewaard wordt in de belangrijkste kapel in deze tempel. De as is namelijk ingebracht in het voetstuk van het belangrijkste Boeddhabeeld in het hoofdgebouw van de tempel, de Phra Boeddha Theva Patimakorn.

Deze eerste restauratie duurde 7 jaar 5 maanden en 28 dagen. In 1801 werd er een feest georganiseerd en de naam ‘Wat Phra Chetuphon Vimolmangklavas’ werd veranderd in ‘Wat Phra Chetuphon Vimolmangklararm’. De lokale bevolking noemt de tempel echter Wat Pho.

De tempel is een erfenis is uit de periode van het bewind van koning Rama I, maar de troonopvolgers van de Chakri-koningen hebben het belang van de instandhouding van het oorspronkelijk ontwerp van de tempel onderstreept door zorg te dragen voor het onderhoud van deze historisch belangrijke Koninklijke tempel.

De Wat Pho tempel in Bangkok

Een omvangrijke restauratie die 16 jaar in beslag nam

Een grootscheepse restauratie vond plaats tijdens het bewind van koning Rama III, die opdracht gaf tot een uitbreiding van het complex in zuidelijke en westelijke richting. Het bouwwerk werd in een periode van ruim 16 jaar en 7 maanden uitgebreid met de hal waar de wereldberoemde liggende Boeddha in ondergebracht is. Alle andere belangrijke tempel gebouwen zoals de viharns of vihara’s werden ook gerestaureerd.

Een ‘viharn, vihara of wihan’ is een gebouw binnen een tempelcomplex of ‘Wat’ in het Thais. Het is een gebeds- en ontmoetingsruimte waar diverse activiteiten kunnen plaatsvinden zoals: meditatie, de dagelijkse maaltijd, een conversatie tussen leken en monniken, het aanbieden van een gift aan de monniken, de sangha. De ‘viharn’ is gewoonlijk met de hoofdingang naar het oosten gericht. Een tempel kan meerdere viharn’s of vihara’s hebben.

Tevens werd het tempelcomplex uitgebreid met de Missakawan Tuin en gebedsruimtes. Een van de laatste belangrijke restauraties zou plaatsvinden in opdracht van Koning Bhumibol of Rama IX vlak voor de Bangkok Bicentennial viering in 1982. Daarna heeft er alleen nog onderhoud en enkele kleine reparaties aan de tempel plaats gevonden

Het Wat Pho complex beslaat een gebied van ongeveer 80.000 vierkante meter ten zuiden van het Koninklijke Paleis of Grand Palace en bestaat uit twee ommuurde gedeelten die in oost-westelijke richting gescheiden worden door een straat, de Thanon Chetuphon. Een sectie, het noordelijke gedeelte, is waar de heiligdommen en de tempel gebouwen zich bevinden, de Buddhavas.
De andere sectie, het zuidelijke gedeelte, is bestemd als residentie van de monniken, de Sangghavas.

Op het tempel gebied staan vele kapellen, paviljoens en torens met religieuze relikwieën of overblijfselen van de Boeddha, belangrijke monniken en verschillende Thaise koningen. De tempel is kunstig versierd met kleurrijke porselein en overal waar men kijkt schittert het goud in het zonlicht. Op het tempel terrein van de Wat Pho vindt men daarnaast ook nog een rij van stenen pagodes gebouwd in de traditionele Chinese stijl, die ’tah’ genoemd word.

Wat Pho tempel in Bangkok

Strikte kledingvoorschriften voor een bezoek aan de Wat Pho

De Wat Pho is dagelijks geopend van 8.00u tot 18.30u, echter je moet er wel rekening mee houden dat je gepast gekleed bent.

De Wat Pho is een van de heilige en belangrijke plaatsen van Thailand. De kledingvoorschriften zijn te vergelijken met de voorschriften bij een bezoek aan het Koninklijke Paleis.
Bezoekers moeten correct gekleed zijn voordat men de tempel mag binnengaan. Korte broeken en slippers zijn niet toegestaan. Blote voeten zijn niet toegestaan ook niet in sandalen of flip-flops. Men moet dan ook sokken dragen.
Mannen behoren een lange broek en een shirt met mouwen te dragen – geen tank tops. Vrouwen behoren een lange rok te dragen en geen korte rokjes of doorzichtige kleren of blote schouders. Schouders moeten bedekt zijn!

Pas op voor scams

Overal in de omgeving van de Wat Pho kom je keurig geklede personen tegen die zich voordoen als overheidsfunctionarissen of universiteitsstudenten. Ze spreken je aan in het Engels en vertellen dat de Wat Pho (tijdelijk) gesloten is. Dat is onzin, negeer ze vriendelijk en loop door. Deze mensen willen je verleiden voor een (gratis) tour met een tuk-tuk of minivan langs kleermakers en edelsteenverkopers.

Wat Pho tempel in Bangkok

Gratis E-book Thais Koken

Voorkom teleurstellingen door niet dezelfde fouten te maken als 70% van de mensen ...

Vul je voornaam en e-mail adres in en download het e-book.

Je emailadres is veilig. Geen spam, dat beloven wij.

E-book Thais Koken



Interessant artikel? Deel op Social Media en/of Plaats een Reactie.



Plaats een reactie

Je e-mailadres zal nooit worden gedeeld of gepubliceerd.